Forside Fora Hovedforum Alt om grej Jeg har li…

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Jeg har lidt bøvl med min nye båd/motor. Ved planende sejlads i selv små bølger sker det ofte, at der kommer luft til skruen, og motoren kører op i omdrejninger. På helt fladt vand sejler den fint. Kan det skyldes, at motoren er monteret for lavt?

Båden er en Nydam 465, en forholdsvis fladbundet 16 fod jolle på ca. 250 kg, og motoren er en 20 hk honda. Begge er helt nye. Motoren er monteret helt ned på agterspejlet, og kavitationspladen er ca. 5 cm under bådens bund. Iflg. monteringsvejledningen skal den være mellem 0 og 5 cm under bunden. Ligeledes iflg. monteringsvejledningen kan for høj montering give luft til skruen, men kan for lav montering også det?

Skruen på hondaen er 4-bladet. Har en 4-bladet skrue mere tendens til at tage luft ind end en 3-bladet?

Båden har meget stor bæreevne bagtil, er godkendt til 40 hk og har stort set ingen planingstærskel. Faktisk ligger den ved planing næsten ubehageligt lavt med stævnen – uanset om motoren trimmes ud eller ind.

Jeg vil prøve at hæve motoren for at se, om det hjælper, men inden vil jeg lige høre, om der er nogen, der har erfaring med, hvad problemet kan være, og hvordan det løses?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.