Forside Fora Hovedforum SSK Er min båd for lille

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Hejsa jeg er ny her håber i vil hjælpe mig lidt på vej.

jeg har længe gået og overvejet og skulle prøve en tur til møn og forsøge mig med laksefiskeri
    Jeg har mig en nordeck 15 med en 25 hk suzuki

Nu er mit spørgsmål så er det noget i vil fraråde mig ud fra båden og motoren eller er det bare med og komme igang..

Bjarne LehnéBjarne Lehné
    Deltager

Hej Glenn

Båden og motoren er i og for sig ok

Det er som altid vejret der bestemmer hvornår vi tager på vandet

Sagt med andre ord bjerger en 15 fod Nordeck og en 20 fod Ørnvik Pilothouse sig nok lige godt

Det er komfort og hastigheden der gør forskellen

Du skriver ikke om du har AIS og Radar

Personligt ville jeg ikke tage til 40 meteren en Nordecken, men ville i godt vejr holde mig til “Bananen” og “Kondomet”

Knæk & Bræk

PS! der er snart “Klinte Cup” som du skulle tilmelde dig, her vil du kunne “snuse” dig til mange fif

Hej Bjarne
    Jeg er helt ny men jeg kan næsten forstå det er et must med ais eller radar.
    Har kun lod og vhf i båden

Medhensyn til klinte cup bliver det nok først til næste år vil gerne have lidt mere med i rygsækken før jeg begynder og lege med de store drenge i sandkassen. Men skal helt sikkert ned og snuse lidt

Bjarne LehnéBjarne Lehné
    Deltager

Hej igen Glenn

AIS og Radar er ikke hverken lovkrav eller krav til fiskeriet

Dog er AIS et super sikkerhedssystem men det er kun skibe over 90 tons der SKAL sende signal

Radar er tværtimod næsten et MUST når man fisker alene og bliver overrasket af tæt tåge, hvlket kommer meget tit i Østersøen ved Møn og omkring Bornholm

Så jeg vil anbefale dig at mindst have en følgebåd der har Radar hvis du tager på langfart

K&B

Super jeg vil lige få købt mig lidt udstyr så jeg kan komme sikkert i havn før jeg tager en længere tur og tak for hjælpen.

einer melingeiner meling
    Deltager

Tænker godt at du kan, men jeg ville klart vente til marts april hvor chancen er bedst inde ved bananen.
    Ellers skal du prøve kræfter på Bornholm, der behøver du ikke sejle så langt ud.
    Det er min mening, så kæmpe knæk og bræk

Hej Glenn din båd er fin og du har en god WHF på turen til Bornholm kan man fiske tæt på land og hvis det bliver dårligt vejer er der kun 20 min med 16 km i timen til havn og vi følges ad hvis du kan så kig i klubben og få en snak når du er på vandet er det kanal 72 man bruger når man følges

einer melingeiner meling
    Deltager

Du siger bare til når du vil ud, og ellers kom ned i klubben og snak lidt med folk, der er somregel kun flinke folk.

Sten AndersenSten Andersen
    Deltager

Har set du skriver Møn. Men hvorfor ikke sydsverige, enten Simrishamn, Ystad eller Smyge, du skal ikke sejle ret langt ca. 5 sm så kan grejerne sættes og der er der fine muligheder for Østersøens blanke fisk. Som andre skriver så se at få fat i en ais modtager, så kan de se de store skibe, en brugt fåes vel fra 1000 kr. En sender og modtager koster vel 3300 fra ny og så er der radaren, i sidste sæson brugte jeg min 3 gange på ca. 40 fiskedage.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.