Forside › Fora › Hovedforum › Opslagstavlen › 6 år på de syv verdenshave
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 3 år, 5 måneder siden af
Bjarne Lehné.
-
ForfatterIndlæg
-
14/08/2021 kl. 23:23 #129308
Bjarne Lehné
Deltager[size=5][b][center]To pensionist-fjumreår blev til meget mere: Lise og Lars vender hjem efter seks år på de syv verdenshave
Familie og venner tog imod, da 75-årige Lise Gerdes og Lars Oudrup vendte hjem til Fredericia Lystbådehavn efter seks år på verdenshavene.
Familie, venner og andre sejlere bød onsdag eftermiddag ægteparret Lise Gerdes og Lars Oudrup hjerteligt velkommen, da de vendte hjem til det sted i Fredericia Lystbådehavn, de stævnede ud fra for seks år siden.
11 aug. 2021 kl. 19:43Fredericia: Der blev fugtigt i øjnene inde bag Lise Gerdes solbrille, da hun sammen med sin mand, Lars Oudrup, onsdag eftermiddag lagde deres katamaran til i Fredericia Lystbådehavn.
Ægteparret, der har brugt seks år af deres pensionisttilværelse på at sejle rundt på verdenshavene, blev mødt af de fire børn, børnebørn og venner, der tog imod med flag.
Og det er lige netop familien, der har fået ægteparret til at sætte kursen hjem.
ANNONCE
– Jeg lovede mine børn, at vi kun var afsted i to år. Det blev så til seks år. Så må det være godt, siger Lise Gerdes, efter hun og Lars har krammet alle de fremmødte.
Hun tilføjer:
– Det bliver anderledes at komme hjem. Hvis jeg kunne tage hele min store familie med ud til nogle af de steder, vi har været i Stillehavet, så gjorde jeg det. Der er folk så glade.
Covid forsinkede hjemturen
Fra 2015 til omkring 2018 sejlede Lise Gerdes og Lars Oudrup jorden rundt. De har dog lagt vægt på ikke at tage nogen chancer, så efter Australien sejlede de til Singapore, hvorfra katamaranen, som har navnet ‘Havhunden’, blev sendt med skib til Middelhavet.
Det fortalte de til Fredericia Dagblad, da de var hjemme på juleferie efter de første halvandet års sejlads.
Mens ægteparret har sejlet rundt i Middelhavet, har de både haft besøg af familien og været i Danmark og besøge dem. De sidste tre vintre har Havhunden overvintret på den græske ø Evia. Det var en vinter for meget. For Lise og Lars besluttede sig sidste år for at vende hjem. Det satte covid-19 imidlertid en stopper for.
2/3
Lise Gerdes og Lars Oudrup vendte onsdag hjem til Fredericia efter at have tilbragt en stor del af de sidste seks år til søs. De ankom egentlig tirsdag, men de tilbragte sidste nat på båden Havhunden i Skærbæk, så de ankom præcis onsdag kl. 16. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
Parret havde været hjemme på vinterbesøg og havde svært ved at komme tilbage til Grækenland.
– Vi kom for sent derned på grund af covid, for vi skal over Biscayen (bugten i Atlanterhavet mellem Frankrigs vestkyst og Spaniens nordkyst, red.) inden efteråret. Det kunne vi ikke nå, forklarer Lars Oudrup, som ifølge hustruen er en omhyggelig sejler.Fuld kraft frem
Hjemturen på 3800 sømil, som omregnet svarer til 7600 kilometer, har ægteparret tilbagelagt på mindre end tre måneder. For de skulle bare hjem nu.
Den 21. maj tog Lise og Lars afsked med deres gode venner på øen Evia, som i dag står i flammer på grund af skovbrande, hvilket har berørt parret dybt.Det værste der kunne ske var, hvis vi ikke havde gjort det. Så havde vi ærgret os.
LISE GERDES, GIFT MED LARS OUDRUP, SOM HUN HAR SEJLET JORDEN RUNDT SAMMEN MEDOmkring Gibraltar sneg ægteparret Havhunden langs kysterne for ikke at møde de flokke af spækhuggere, der på grund af mangel på tunfisk angriber både, der sejler forbi.
– 3800 sømil på den tid er noget af en præstation i sig selv, forklarer Lise Gerdes, der blev overraskende rørt, før de nåede Fredericia.
– Det var helt specielt at sejle ind i Alssund. Jeg hylede, da jeg kom over min egen grænse. Da kunne jeg mærke, at vi var hjemme.
Selvom parret var afsted tre gange så lang tid, som planlagt – og savnet til familien har været stort, så er Lise og Lars glade for, at de har taget det, de kalder deres ‘fjumreår’, mens de havde mulighed for det.
– Det værste, der kunne ske, var, hvis vi ikke havde gjort det. Så havde vi ærgret os, siger Lise Gerdes.
Nu hvor ægteparret har fået fast land under søbenene, ser de frem til, at Lise inden længe bliver oldemor for første gang. Til november fejrer parret sølvbryllup. Og inden da tager de rundt og holder foredrag om deres oplevelser på verdenshavene.
3/3
Lise Gerdes og Lars Oudrup var 69 år, da de forlod Fredericia Lystbådehavn i 2015. På tre år sejlede de jorden rundt. De sidste tre år har Havhunden ligget i Middelhavet, hvor de har sejlet rundt. Covid-19 rykkede deres planer om at sejle hjem og gå helt i land til i år. Foto: Lene Dalsgaard NielsdatterAttachments: -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.