Forside Fora Hejsa.

Steen HøjagerSteen Højager
Deltager

Hej Allan

Har en båd præcis magen til din. og har fra starten monteret hydrauliske flaps på den med ‘joy-stick’ til betjening af dem. Det gjorde jeg fordi det var absolut påkrævet på den båd jeg kom fra, og jeg havde ikke lyst til at forsøge uden først.

Min erfaring er, at jeg ikke vil undvære dem, uanset hvad. Da jeg har haft dem fra båden kom fra fabrikken, ved jeg ikke hvordan den ville have sejlet uden, men jeg kan slet ikke nikke genkendende til de problemer, du beskriver.

Joeh-den laver da noget vand, når den sejler 6-10 kn. men det gør jeg nu heller aldrig, hvor det kan genere andre.

Jeg har indtryk af, at planingstærsklen er meget flad og den dykker bestemt ikke med snuden, når den kommer op, ligesom den ved ‘pressede’ flaps kan plane fra 13-14 kn. Det kan dog nok ikke anbefales, idet den med et sådant pres må bruge meget brændstof.

I kraftig sidevind er det en kæmpe fordel at justere lidt på flapsene, så den ligger helt lige, ligesom man også kan ændre på måden at tage søen på, så power-sejlads bliver mere behageligt.

Til gengæld kan jeg sagtens genkende den slingrende kurs ved havnefart, som autopiloten sjovt nok ikke har problemer med ved trolling.

Knæk og bræk
Steen