Forside Fora Hej,

Jan JørgensenJan Jørgensen
Deltager

hej

Jeg har en 540 DC, som nu er begyndt på sin 4. sæson. Det vil sige, at den blev leveret i maj 2004. Jeg har valgt 115 Hk (Mercury Optimax) bla. fordi vi også dyrker noget vandski, og så er det godt med det ekstra bundtræk.
Ingen tvivl om at den sejler godt, og jeg tror egentlig også, at dens produktions-kvalitet er i orden. Og det er vel egentlig ikke unaturligt, at vi her på 4. sæson ser nogle fejl dukke op.
– du skal holde øje med samlingen mellem overdel og underdel af skroget. Se på samlingen nedefra. Her er noget tætningsmateriale, som du løbende skal kontrollere. Med tiden bliver det træt, og falder ud. Det skyldes jo også, at skroget vrider sig, når du sejler. Jeg tror faktisk, at det er ret store kræfter, der arbejder.
– og så blev den utæt ved vinduerne. Først troede jeg, at det var kondens, men det viste sig ved en prøve med en vandslange, at det var tætningen omkring vinduesfatningen, som var krakkeleret.
– det er lykkedes os at tabe to positionslys. Den måde den stang fastgøres på, når du skal sejle med lyset, er ganske enkelt ikke god nok, så jeg har bla. en sådan stang liggende på bunden af Middelhavet.
– og så har jeg en mindre revne i glasfiberrammen over vinduerne foran styrepulten. Igen tror jeg, at det er fordi den arbejder meget, når den sejler i bølger.
– du skal også eftermontere en vandudskiller. Det tror jeg ikke er anderledes end andre lignende både. Der bliver kondens i tanken, fordi den ligger i direkte kontakt med det kolde vand under båden, og har du ikke vandudskilleren, så vil motoren begynde at brokke sig, fordi motorens vandfilter bliver fyldt.

Misforstå endelig ikke ovenstående. Jeg er tilfreds med båden. Den har en passende størrelse til at man kan håndtere den. Der kan være fire voksne ombord uden at vi træder på hinanden. Den har en nogenlunde lav vægt, så man kan transportere den, hvilket vi har gjort en del. Og så er det min opfattelse, den ligger godt på vandet.

vh

Jan