Forside Fora Er der nog…

Kim WittenbornKim Wittenborn
Deltager

Jeg har brugt en del tid på at sætte mig ind i dette spørgsmål… Stigning, diameter, alu/rusftfri….

Jeg har i dag skiftet min alu-propel på min 60 hk Yamaha ud til en rustfri.

Jeg har fået en helt anden motor ud af dette…. Total rolig (vibrations fri) motor… 3,5 knop på toppen…. 3 knop mere i march-hastighed, med lidt mindre omdrejninger (200 omdr.)
Bedre benzin økonomi…..

Generalt kan jeg sige. Skifter man fra alu til RF propel. Skal man have større stigning. Dette er fordi at RF ikke “vrider/giver” sig… Tager man samme stigning på RF kontra Alu får man for mange omdrejninger. Jeg gik 2″ op i stigning, samt 1 størrelse op i diameter.
Man kan også på justere på sine omdrejninger med diameteren… Større diameter = mindre omdrejninger osv.
Større stigning samt større diameter gør at propellen flytter mere vand…. På alle propeller vil det sige mindre omdrejninger… Generalt(både RF og Alu) siger man 1″ er lig med ca. 200-250 omdrejninger på stigningen. Min erfaring siger 1 større størrelse (både RF og Alu) på diameteren giver ca. 150 omdr. mindre…

Skift fra alu til RF, gå 3 til 4 ” tommer op i stigning og behold samme diameter, så passer det cirka….
Men men… dette er mine erfaringer. Men jeg kan kun sige… Prøv en RF-propel det dur… Og handler man et seriøst sted er de villige til at bytte den til en anden størrelse efter man har prøvet den, hvis man ikke ramte De rigtige omdrejninger, bare man ikke har skadet propellen…

Jeg handlede hos Køge trolling center. Har her også prøvet at bytte en propel til en anden størrelse efter test/brug af propel. Kanon service… Og priser på RF-propel helt i top… Det kostede mig 2800 kr. med bytte garanti… Det kan ikke gøres billigere 🙂

Håber ikke dette kan bruges…

Mvh
Kim “Kiwi”