Forside Fora en sorgens…

ukendt brugerukendt bruger
Deltager

Hvor er bestyrelsen/formanden
Jeg synes det er en ærgerlig beslutning bestyrelsen har truffet om udmeldelse af samarbejdet med klubberne immellem og en kedelig måde det er sket på. Jeg er ret nyt medlem – har været med i måske 5 år og bidrager ikke til arbejdet og arrangementer olign., men har været rigtig glad for at være med i sådan en klub. Det har især glædet mig med samarbejdet på landsplan fordi jeg tror vi alle har glæde af “at stå sammen og være store” både i forhold til diverse havne, myndigheder, udbredelse af vores fælles fritidsinteresse og såmen også forsikringer, men ikke mindst en fælles hjemmeside, hvor vi småbådsfiskere kan have stor gavn af hinanden. Der er altid hjælp, gode råd, og respons at få fra ligesindede. Jeg har dyb respekt og masser af ros til de mennesker, der lægger en stor del af deres fritid i, at sikre at sådanne fritidsaktiviteter fungerer og påtager sig et ansvar for at klubberne fungerer – måske netop fordi nogle af os (jeg selv) ikke bidrager aktivt med arbejde hertil. Omvendt mener jeg dog også, at såfremt man påtager sig sådan et krævende job, ja, så følger der forpligtelser med sig i forhold til medlemmerne, hvis interesser man jo reelt set har påtaget sig at tage hånd om.
Derfor er jeg egentlig også skuffet over fremgangsmåden. Jeg mener helt klart at bestyrelsen burde have indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling, og forelagt denne spørgsmålet om eventuel ophør af samarbejdet. Dette ville, i mine øjne, have været moralsk korrekt idet, som mange har anført, må det nødvendigvis være således, at bestyrelsen bør varetage medlemmernes interesse, og så bør man vel høre medlemmerne, før man træffer så drastisk en beslutning.
Bestyrelsen har anført i et indlæg her på siden – indsendt af Hans Simonsen – og jeg tillader mig at referere:

“Først vil vi gøre det klart, at det er en fuldstændig enig bestyrelse, der har truffet beslutningen, der nu står ved magt. Talen om, at bestyrelsen først skal have godkendelse hertil ved en generalforsamling, må vi klart afvise. JSK’s vedtægter nævner intet om, at der forefindes et forpligtende samarbejde klubberne imellem, hvorfor denne beslutning alene er et anliggende for den siddende bestyrelse.”

Nææ det er måske korrekt – men moralsk set bør man vel høre sine medlemmer om så betydelig en beslutning. Hvis man endelig skal stille sig lidt på tværs, ja, så kan jeg vel stille mig selv det spørgsmål: når nu vi har indgået sådan et samarbejde med de øvrige, ja, varetager bestyrelsen så medlemmernes interesser i forhold til vores formålsparagraf? (F.eks.: at fremme lystfiskeri fra småbåde, at fremme småbådsfisketræf og konkurrencer).
Jeg vil gerne forsøge at forstå bestyrelsens valg, herunder hvorfor man ikke først indkalder til en ekstraordinær generalforsamling – eller beder medlemmerne om at tilkendegive sin mening om en eventuel udmelding af samarbejdet pr. brev fra medlemmerne, før man handler – eller blot, hvorfor agerer bestyrelsen som den gør?
Derfor ærgrer det mig meget at læse formandens indlæg herunder på siden, og jeg tillader mig at citere:

“Jeg vil ikke ud og deltage i en yderligere ophedet debat her på forum, men vil meget hellere tage den, når vi afholder en info-aften, hvor vi kan gøre det face to face – det her er alt for upersonligt, når man kan gemme sig bag en skærm. Vi arbejder på højtryk for at finde en dato samt et lokale, der har den forventede nødvedige størrelse.”

Helt ærlig så ryster det mig,at formanden ikke tager ansvar for de beslutninger han og bestyrelsen har taget. Med en klub som vi har, hvor medlemmerne kommer langvejs fra osv. og i vores teknologiske tid, ja, der er edb-mediet da et sted hvor vi udveksler meninger og holdninger!!!! Her kan man netop ikke gemme sig bag en skærm – men må lægge navn og meninger til kende – OG ALLE har muligheden.
Jeg vil rigtig gerne forstå bestyrelsens beslutning, og da jeg kan forstå, at det alene er et absolut mindretal, der deltager i generalforsamlinger m.v. og da vi lever i en medietid med edb m.v. vil jeg da opfordre formanden og bestyrelsen til at tage ordet, og forklare os medlemmer, hvorfor de har ageret som de har. Det vil være åbenhed for alle medlemmer – og for den sags skyld også for vores (tidligere) samarbejdspartnere – OG det vil da være “face to face” frem for at gemme sig bag en skærm – eller tage et møde, hvor de implicerede ikke har indsigt.
Endelig vil jeg sige, at det da er fornuftigt at forsøge, at få en billigere forsikring – men dette er, for mit vedkommende, ikke altafgørende. Alle i småbådsklubberne er vel interesseret i den billigste løsning – men hva’ er det?
Jeg håber bestyrelsen nu tager sit ansvar på sig og kommer til orde.
MVH
Søren Guldborg