
Hej alle,
Jeg sidder lige og læser de forskellige indlæg, vedr. støj økonomi m.m.
Det er korrekt Allan, at din 115hk V6 Optimax i sin tid støjede lidt, specielt i bestemte omdrejningsområder. En af grundene skyldes at Optimax har remtrukket generator og ikke mindst kompresser, som er temmelig støjende. Det man faktisk meget tydeligt hører på Optimaxen er faktisk luft og benzin der under højt tryk sprayes ind i cylinderen. Det giver ved siden af den relativt tunge V6 lyd, en hvislen, som kan være generende.
Hvis vi ser på E-TEC til sammenligning, er der ingen ydelsesfremmende komponenter på disse motorer, kun et reelt indsprøjtningsanlæg. Det er sammen med vibrationsdæmpende materialer med til at gøre disse motorer noget mere støjsvage end Optimax og TLDI. Sidstnævnte har en relativ hård gang.
Vi vil fra Uni-Safe’s (importør af Evinrude og Johnson) side iøvrigt gerne gøre opmærksom på et test arrangement, som vi afholder lørdag d. 30/4-05 i Nyborg (nærmere destination følger). Her vil der være mulighed for at prøve flere forskellige E-TEC og 4-takts motorer, samt få en sludder om fordele og ulemper. Jeg håber at der vil være opbakning fra jer.
Med venlig hilsen
Karsten Wiedemann