Vintersol og ålegræs i stride mængder

  • Tonny Soltau
  • Tonny Soltau's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
4 år 4 måneder siden - 4 år 4 måneder siden #1189667 af Tonny Soltau
Vintersol og ålegræs i stride mængder blev oprettet af Tonny Soltau
Vintersol, ålegræs og torsk

Efter en lang november stort set uden sollys, var det en befrielse at komme på vandet i dag.

Det lavede jeg en lille film om



fangsten levede på ingen måde op til anstrengelserne i dag. Der var tonsvis af drivende ålegræs i Sundet, pænt med strøm meget uklart vand.

Dagens få torsk huggede på bundtackel agnet med skalrejer og Gulp. Selvom der var langt mellem snapsene var det ret muntert at få et dobbelthug af to 2-3 kilos torsk på en gang

I lørdags havde jeg en fornemmelse af at bestanden af torsk og fladfisk måtte være negativt påvirket af det massive garnfiskeri, der har været på Lous Flak i de seneste par uger.

Flere gange har jeg observeret fiskerne sætte kilometer lange rækker af bundgarn parallelt med kysten.

I forrige uge prøvede jeg sågar at sætte to downriggerlodder i et bundgarn, hvor jeg først ikke kunne se den sydlige vage. Den viste sig at stå mere end en kilometer væk!

Jeg fik heldigvis lodderne op, men mine downriggere skal efterses for skader!

Peter (futte) gav mig et godt råd efter påsejlingen af garnene:

“Ha’ altid et 1/2 kilos jolleanker liggende med 20 meter, 6mm flagline. Så kan du let løfte et bundgarn op til overfladen, uden at ødelægge downriggere eller grej”.

Tak for tippet Peter. “Redningsgrejet” er indkøbt!

I lørdags var både isinger og skrubber på flere af mine hotspots iøvrigt helt nede i mikrostørrelsen og lå mellem 20-30 cm.

Det kunne indikere at der bliver garnfisket ret intensivt på flakket.

Men.....Jesper Larsen, der kan mere end sit fadervor, når det gælder artsfiskeri på Sundet, skrev imidlertidig følgende kommentar til mig på Facebook:

“Det er ikke garnfiskeriet skyld. Men med den vind der har været i ugen op til og særligt i fredags som i den grad flytter rundt på tingene.....så havde jeg valgt at fiske søndag i stedet, da torskens under de forhold trækker ud og fladfiskene graver sig ned i venten på bedre forhold”.

Jesper slår i sit skriv også et slag for at bruge børsteorm til bundmede i stedet for skalrejer og Gulp, der ellers er top i Bugten

Sundets flade hugger tilsyneladende bedst på børsteorm. Så ved vi det!

Med andre ord.

Vi væbner os med tålmodighed, rigeligt med børsteorm og er klar næste gang, der er svag vestenvind, klart vand og nul ålegræs ?
Sidste redigering: 4 år 4 måneder siden ved Tonny Soltau. Begrundelse: Stave- og grammafejl.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jan Olesen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.138 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer