*HÅBER* O...

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000772 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne *HÅBER* O...
hej Steen<br>
Tak for dit indlæg.<br>
Ja, du har helt sikkert ret i at det er en stakket frist derovre. <br>
Jeg har hørte i fredags de har et ligende fiskeri ved Bornholm for tiden. Man hører bare ikke om det ???. Så de små sildestimer må være store :-)<br>
<br>
Selvfølgelig er det godt der bliver landet mange laks i f.eks Simris. Alt andet lige regulerer fiskeriet jo sig selv. Jo flere laks der bliver landet jo flere både tager ud (d 14 feb.....50 både ??) og jo færre er der tilbage i vandet.<br>
Ergo er der færre laks at fange efterfølgende. Og det betyder jo så på et tidspunkt færre både ude, da der ikke er så mange laks tilbage i vandet. En laks fanget på stang har jo ca. 10 gange større samfundsværdi end en fanget på langline eller garn. Så lad da endelig os trollingfiskere lande 6 fisk om dagen med god samvittighed, det skal ingen tage fra os :-)<br>
Nu er Väneren jo "mit" normale domæne og der giver det mig en "stor glæde" at lande f.eks. 5 fisk om dagen for jeg ved, at dagen efter kan der være 0 fisk.<br>
Turen jeg havde til Pukaviken år 2003 med FTK gav mig også "større glæde" selv om jeg ikke fangede en laks på de 5 dage jeg var der.<br>
De 3 fisk jeg fik bordet i Simris, var som du sikkert kan forstå på det tidligere indlæg, med lidt blandede føelser efterfølgende.<br>
Da jeg fik den første fisk ind tænkte jeg "det var sq da lige godt sat..." Så passer det jo !!, at fiskeriet er så godt som de siger. De næste 2 små laks understregede faktisk bare den tidligere tanke. Da den 4 laks huggde tænkte jeg "da er sq da løgn det her"<br>
Det jeg ligesom lurer på, er at jeg som newbee kan komme og "konkurrere" med de erfarne Simris trollere, som har prøvet at dygtiggøre sig gennem flere år (bla. dig).<br>
Fiskeriet ved Simris lige nu, er jo ikke underlagt de "almindelige spilleregler" som vi trollere normalt opererer under :-)<br>
<br>
Dette og tidligere indlæg er ikke noget angreb på fiskeriet ved Simris (og bornholm ??) <br>
Det er kun glædeligt vi kan fange fisk for engangs skyld :-). <br>
<br>
<br>
mvh<br>
<br>
Brian<br>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
20 år 2 måneder siden #1000771 af Steen Højager
Besvaret af Steen Højager på emne *HÅBER* O...
Lige en enkelt kommentar til dig, Brian:<br>
Jeg er da ked af, at du har fået rystet din barnetro på at laks skal være svære! Tro mig - de 'plejer' at være meget sværere, end de er netop nu derovre. Jeg har været der et hav af gange før, og fiskeriet har ALDRIG været som det er nu. I flere år før starten på denne vilde periode (november 2003) har det været decideret sløjt, og nultur fulgte nultur. Du kan være gamske rolig - det skal nok blive skidt igen. Jeg snakkede lidt med Ljunggren om det i torsdags efter at jeg havde konstateret, at maveindholdet på de fangne laks var bitte små sild. Han fortalte, at det aldrig havde haft sådanne stimer af så små sild i farvandet før, og at dette formodentlig er årsagen til, at der er trukket så mange laks med sildestimerne. Normalt er det store sild og brisling, der dominerer området. <br>
Så når disse småsild er væk, vil fiskeriet sikkert finde tilbage til det 'normale' og nulture bliver igen mere reglen end undtagelsen.<br>
Om det så er godt eller skidt, må man selv bedømme!<br>
Mvh. Steen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000770 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne *HÅBER* O...
hej <br>
Lige for at følge op på min tur til simris d. 14 feb.<br>
Ja det gik jo meget godt. Jeg tog af sted om natten og var klar til at sætte båden i kl. 8.00 d 14.<br>
Jeg tøffede ud satte stænger og tøffede så lidt omkring 44èren sammen med mange andre både. Der gik 23 min, så vupti var der hug på Downriggeren i 30 fod på en grizzly. Det var en laks på ca. 7,5 kg (glemte min vægt i århus) og 87 cm.<br>
Var ved at sætte stængerne igen med bølgerne, da der nu var dobbelt hug i 30 og 60 fod. Det var 2 stk. på omkring 67 cm.<br>
Satte de 3 stænger igen med bølgerne og tøffede så 5 min. Så var der hug igen. Denne gang på dipsy nr. 1 firetiger, den stive i styrbords side (fanger aldrig fisk i styrbord :-) )<br>
Fisken kom ikke ind. Den sprang sq 0,5 linen "den stive" var monteret på, 15 cm fra Dipsyen ???. Linen må have haft et brud, selv om jeg ellers plejer at hive og strække i min "forfang" før de bliver sat i vandet.<br>
Så det blev til 4 kontakter på ca. 2 timer.<br>
Så kommer det værste.................Jeg syntes jeg var ved at blive lidt sløj. Jeg har gået og skrantet her de sidste par uger, men var blevet bedre. Men jeg skal love for min dårlighed kom tilbage ude på vandet. Det må have været kulden og blæsten der gjorde det. Jeg satte så kursen indad. fik fileteret mine fisk nødtørftigt (sjusket) og satte så kursen mod Jylland. Da jeg ikke gad og ligge og være syg i simris i flere dage.<br>
Jeg ankom til Risskov omkring kl. 22.00 og havde sovet adskillige gange under turen hjem.<br>
Ja, det var så min første Simris tur (skulle have været der til tirsdag/onsdag) !!. Hvad jeg så skal mene om turen/fiskeriet. Ja det er jo så det :-)<br>
Uden at jeg overhovedet vil træde nogen over tæerne og spille hellig. Vil jeg nok mene, at fiskeriet ikke lige er mig. <br>
Min "barndoms" lære har fået en alvorlig ridse i lakken.<br>
LAKS SKAL IKKE VÆRE SÅ LETTE AT FANGE !!!.<br>
Om man så smed en gammel sur gummisko i vandet ville de sikkert bide. Mit fiskeri derovre minder mig om mine barndoms år ved Vestrefjord i Hobro. Hvor jeg kunne stå og hive skaller ind på stribe.<br>
På forhånd troede jeg det ville være mega fedt og stå og hive laks efter laks ind. Men set her i bakspejlet, ville jeg nok helst have været foruden. Disse få timer ved Simris, har for bestandigt ændret min opfattelse af hvad der er svært og hvad der er let.<br>
Laks/ørred har altid for mig været synonym med mange timer og spekulationer på vandet for hver fisk. Og her bagefter kan jeg godt se, at det er disse ting der gør jeg kan lide at trollingfiske.<br>
<br>
MEN FOR DÆLEN DA ET FISKERI DE HAR DEROVRE PT !!!…………PRØV DET<br>
<br>
Mvh.<br>
<br>
Brian<br>
FTK/JSK/TFAGN<br>
<br>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000769 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne *HÅBER* O...
Så er er Kvisten hjemvendt efter to fantastiske dage i Simris. Vi sejlede ud kl. 7,30 efter et par timers kørsel fra DK. Dagen startede lidt sløjt, men kl. ca. 11 fik vi den første laks ude ved Ruski. Den vejede ca. 4-5 kg. Derefter havde vi inden for 15 min. 2 gange dobbelthug, hvor vi fik de 3 laks.<br>
Vi blev i området og da dagen var omme havde vi 6 laks i båden. Alle vejede ca. 4-5 kg. Allerede nu var turen en succes.... <br>
Lørdag skulle vi så se om vi kunne gentage successen. Vi sejlede lidt sammen med Delfinen, og de meldte hurtigt om laks i båden.<br>
Kl. ca. 13 havde vi "først" vores første hug men mistede den. Ca. 13.45 havde jeg så et kanon hug og laks tog 300-350 fod i et udløb. Da de andre grejer var taget ind, og jeg tog stangen kunne jeg godt mærke der var mere vægt bag end de 4-5 kg. laks vi havde fanget om fredagen. Laks fuldte nu stille og roligt med ind til båden. Men da den så de to store grumme lystfiskere i båden, tog fa.... ved den og flere gange tog den massive udløb. Efter ca. 30 min. hård fight i pæne store bølger, kunne "Der Alte" nette den. Laksen vejede vi til ca. 11,5kg. Stor glæde i båden , skulle jeg lige hilse og side. Den blev fotograferet efter alle kunstens regler.<br>
Vi fik to laks mere den dag, også på de der ca. 4-5 kg.<br>
<br>
Alt i alt en kanontur.<br>
<br>
Vh<br>
Michael Kvistholm<br>
fra "Kvisten"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000768 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne *HÅBER* O...
Som Steen (Vixen) beskrev, havde vi en kanon tur derovre. Fredag var dog en dum dag. Startede med at sætte grej, og da jeg var ved at sætte stang 2, kom der hug på 1´ste stang, en laks på ca 4 - 5 kg, som jeg genudsatte, i forventning om støre fisk, men, tro det lige ! jeg fik INTET resten af fredagen ! Kvisten havde fuld pot, men jeg havde ikke nogle tilbud overhovedet. Hmmmmm skulle man have haft sat den fisk ud ? - Ja man bliver overtroisk ikke ?<br>
Tilsyneladende var det en ret slet dag for de fleste, der var ikke meget liv på VHFén.... Meeen, kører derover igen, snarest muligt.<br>
Steen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • ukendt bruger
  • ukendt bruger's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
20 år 2 måneder siden #1000767 af ukendt bruger
Besvaret af ukendt bruger på emne *HÅBER* O...
hej<br>
Efter at have lidt at akut laksenitis i flere uger. Lader jeg nu arbejde være arbejde for et par dage.<br>
Jeg tager fra århus fredag nat eller lørdag morgen for at køre til Simris. Jeg regner med at blive til tirsdag eller onsdag.<br>
Så er det spændende at se om fiskene virkelig springer i båden derovre :-)<br>
<br>
<br>
mvh<br>
<br>
Brian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.231 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer