Jeg påtæ...

  • Bjørn Dahl Porsgaard
  • Bjørn Dahl Porsgaard's profilbillede
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere
4 år 8 måneder siden #1189452 af Bjørn Dahl Porsgaard
Besvaret af Bjørn Dahl Porsgaard på emne Jeg påtæ...
Her er lidt erfaringer med min Sessa 550 PH. En ret tung og bred båd, men ellers nogenlunde sammenlignelig med din.
Da jeg købte båden brugt, sad der en 60 hk yamaha på den. Buden kunne med nød og næppe komme op at plane, men når den gjorde, gik den ca 24 knob med næsten tom tank og 2 personer. den tog dog alt for få omdrejninger, så der blev monteret en propel med større diameter og 4 tommers mindre stigning. Nu fløj båden nærmest ud af vandet, topfarten nærmest uændret men kom fint i plan også med 4 personer og fulde tanke. Senere monterede jeg en 115 hk yamaha på den, og det gav en topfart på 36 knob ene mand og næsten tom tank. udemærket optræk, men ikke langt hurtigere en den på 60 hk. Jeg brød mig ikke rigtigt om motoren, så den blev byttet ind til en nu 90 hk suzuki før jeg rigtigt nåede at leje med propeller.
Suzukien gik rigtigt godt. kom meget hurtigt ud af vandet, også med fuld udstyr til havfiskeri. Dette indebærer frontmotor og batterier, sammenlagt 100 kg, 150 liter benzin, to tunge pirkekaser på ca 50 kg, is mad og drikke, osv osv. med denne last gik den ca 28 wot. udemærket fart, men jeg har lige siden sparket mig selv for ikke at smide de ekstra 7k for at få den på 115 hk i stedet. for et par måneder siden, faldt jeg så over en båd med en næsten ny 115 hk. Jeg købte den, byttede motorene rundt og solgte så båden igen. Acellerationen er rigtigt god, men ikke nævneværdigt bedre end den gamle på 90 hk. topfarten ligger nu på ca 33-34 knob fuldt lastet og med to mand. Jeg har et forbrug på 1,2 mil pr liter ved 27 knob, hvor jeg med de 90 hk skulle ned på ca 18 knob for at have samme forbrug. Alt i alt har jeg fået det jeg gik efter med den nye. Jeg havde regnet med lidt højere topfart, men da jeg sjældent sejler så hurtigt, er det ikke min første prioritet.
båden er godkendt til 90 hk, men forsikringen er orienteret, og er ok med det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj Jensen
  • Kaj Jensen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Mere
4 år 11 måneder siden #1106174 af Kaj Jensen
Besvaret af Kaj Jensen på emne Jeg påtæ...
tak for den :) - flere som har erfaringer eller meninger omkring dette ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #1104478 af Orla B. Jessen
Besvaret af Orla B. Jessen på emne Jeg påtæ...
Tag endelig en 100 HK, når vægten er den samme ::

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj Jensen
  • Kaj Jensen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Mere
5 år 8 måneder siden #1189015 af Kaj Jensen
Jeg påtæ... blev oprettet af Kaj Jensen
Jeg påtænker at købe en ny motor til min Örnvik Pilothouse 500. P.t. sidder der en 60 hk, som lige akkurat kan få den op at plane, og jeg skal gerne have lidt mere skub i den. Jeg læser på mærkepladen i båden at den er godkendt til op til max 80 hk og at den samlede last (motor, personer og udstyr) max må være 650 kg. Men kan/bør jeg gå højere ? Hvad siges om 100 / 115 hk Suzuki ? Hvad kan der være af problemer i at montere en overdimensioneret motor til Pilothouse 500, -kan der blive for tung bagi. Nuværende. motor vejer 112 kg, 80/100 hk suzuki vejer 157 (forskudt tyngdepunkt) og 115 Suzuki vejer 182 kg. Der må være masser af erfaringer i dette forum, og jeg ser frem til at høre jeres mening, -tak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.171 sekunder
Leveret af Kunena Forum
Vi bruger cookies på Smaabaadsklub.dkPå Smaabaadsklub.dk bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Smaabaadsklub.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer